N+1

2018

‘(To Take) A Form To Make A Form’ (2018)

‘The beginning and possible end of a sunny day’
colour video

Marjolein Guldentops

Door in haar praktijk te vertrekken vanuit video,  wil Marjolein Guldentops de grenzen van het medium aftasten. Al wandelend doorheen de stad, observeert en registreert Guldentops haar omgeving met camera, pen en papier, als startpunt voor een associatief proces vanuit het kijken richting het denken.

 

Guldentops verkent de gelaagdheid van het bewegend beeld door het in relatie te plaatsen tot tekst, en dit zowel voor de geluids- als de vormelijke eigenschappen van teksten en woorden. Een beeld roept een woord op of omgekeerd. Zo wil ze zichzelf en de kijker uitdagen om te reflecteren over de vraag ‘is de tekst een vertaling van het beeld of omgekeerd’? De video ‘The beginning and possible end of a sunny day’, waarbij ze in bewegende en gekleurde videobeelden de kleuren blauw en rood bespreekt in hun verschillende verschijningsvormen, hun poëtische geladenheid en gelaagde betekenissen, is hier een goed voorbeeld van.

 

Haar fascinatie voor modernistische architectuur, en de hieraan verbonden ideologieën,  illustreert ze in de video ‘Cité Moderne’ waar ze één van Brussels meest bekende tuinsteden in beeld bracht. Een portret van een plek die er verlaten en vervallen bijstaat, of op welke manier stilte zichtbaar wordt door en in beweging.

 

Marjolein Guldentops (1994, Brussel) studeerde af in 2017 aan LUCA School of Arts in Brussel, Vrije Kunsten.

 

Tijdens haar deelname aan de Open M tentoonstelling There’s Always More to See (2017), gecureerd door Flor Bex,  ontving Guldentops de Cas-co Open M Award die haar recht geeft op deelname aan de N+1 residentie in Cas-co in 2018.

 

www.vimeo.com