Solo

2018

1.-SOLO-Aukje-Koks

‘Governor-General’, 2018

90 x 60 cm + 120 x 100 cm

olieverf op linnen,

ansichtkaart

2.-SOLO-Aukje-Koks

Geen titel, 2011

50 x 40 cm

olieverf op muur, ijzeren ring,

plankdrager

Aukje Koks

“Uitgesneden delen van schilderijen verschijnen buiten het canvas of worden aan het schilderij gelijmd als externe elementen van dezelfde soort. Ze worden verspreid als notities, als extra onderzoek naar het vermogen om een bepaald idee of gedachte te begrijpen voordat het vervliegt. Het is belangrijk voor mij om de grenzen van het beeld op te zoeken. Op deze manier treedt het idee de werkelijkheid buiten de kaders binnen.”

 

“Steeds opnieuw daagt Aukje Koks het terrein van de schilderkunst uit. Haar schilderijen worden installaties en omgekeerd. Sculpturen, die buiten het doek ontstaan, keren hier ook altijd weer naar terug. In haar intieme werk worden objecten – als stenen, zonnebrillen en plastic zakken – beschilderd, uitgeknipt, op de muur bevestigd of op een ander doek geplakt. Ondanks hints naar de klassieke beeldende kunst wordt het bij Koks nooit zwaar. De alledaagse voorwerpen, geplaatst in een poëtische setting, zetten de kijker op het verkeerde been. Voor het GEM maakte Aukje Koks een nieuwe groep kunstwerken die in combinatie met ouder werk, tonen op welke manieren zij de grenzen van het medium blijft aftasten. Voor Aukje Koks kent de schilderkunst geen beperkingen. Wanneer het doek alleen haar niet genoeg mogelijkheden biedt, schildert ze gewoon door op de muur zodat de wand een intrigerend schilderij vormt. Koks’ vertrekpunt is altijd het ‘niet weten’. Haar taal is er een die een wereld representeert, waarin je je continu afvraagt of wat je ziet, ook is wat je denkt dat het is. Door toeval of associatie ontstaan er regelmatig verwijzingen naar de kunstgeschiedenis. Zo knipoogde ze in haar eerdere werk naar de 17e eeuwse meesters en laat ze zich in haar nieuwe werk uitdagen door de speelse collagetechniek van de Duitse kunstenares Hannah Höch. Kijken en het interpreteren van wat er te zien is, staat centraal in het werk van Koks. Herhaling is hierbij van groot belang. Zo laat ze de portemonnees die veelvuldig in haar schilderijen figureren, ineens opdoemen als Solids (een serie sculpturen uit zeepsteen). En vormen de geschilderde boorden, kragen en knoopjes tezamen plots een uitgeknipte blouse die aan een rek hangt. In de serie Cool weet Koks verschillende media als het ware in elkaar te schuiven tot een enkele vorm en installatie. Zo gebruikt ze de sokkel zelf als canvas voor haar penseel, tegelijkertijd zijn de beschilderde sokkels te zien als op zichzelf staande sculpturen.”
Laura Stamps, Gemeentemuseum Den Haag

 

www.aukjekoks.com